1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Kontakt

00-891 Warszawa
ul. Chłodna 3
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
NIP 527-23-12-733
KRS 0000159843
REGON 016400767

Kwota zasiłku pogrzebowego - od 2011 r. bez zmian

Obecna kwota zasiłku pogrzebowego, która wynosi 4000 zł, obowiązuje od dnia 1 marca 2011 r. Przed dniem 1 marca 2011 r. zasiłek pogrzebowy przysługiwał w wysokości 200 % przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu śmierci osoby, której koszty pogrzebu zostały poniesione.

 

Interpelacja nr 17878 do ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie zasiłku pogrzebowego obniżonego w roku 2011

 

Szanowna Pani Minister!

 

W 2011 r. rząd koalicji PO-PSL zdecydował o obniżeniu kwoty zasiłku pogrzebowego do wysokości 4 tys. zł. Swoją decyzję uzasadniał szukaniem oszczędności w budżecie w związku z rosnącym deficytem i długiem publicznym państwa polskiego. Niestety tak drastyczne obniżenie wysokości tego świadczenia najmocniej uderzyło w ludzi ubogich, samotnych i starszych. W związku z rosnącymi kosztami usług pogrzebowych takich osób nie stać na godne pożegnanie swoich bliskich. Co więcej, te osoby wskutek podjętej przez poprzedni rząd decyzji zostało zmuszonych do podjęcia dramatycznych decyzji o zaciągnięciu kredytu bądź pożyczki na pokrycie kosztów pochówku.

 

Należy pamiętać o tym, że zasiłek pogrzebowy jest ostatnim świadczeniem, jakie wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych na rzecz ubezpieczonego, i powinien w całości wystarczyć na dokonanie godnego pochówku.

 

Dziś dzięki rządom Prawa i Sprawiedliwości po pierwszym roku rządów system podatkowy został uszczelniony o kilka miliardów złotych, w szczególności dzięki uszczelnieniu podatku VAT. Pozytywne efekty działań naszego rządu mogą nieść w mojej ocenie dodatkowe wsparcie na rzecz najuboższych, samotnych i starszych. Dlatego też proszę o udzielenie odpowiedzi na n/w pytania:

 

1.Czy Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje podjęcie jakichkolwiek działań, które spowodują wzrost zasiłku pogrzebowego?

 

2.Czy Pani resort będzie analizował koszty pochówku w poszczególnych województwach?

 

3.Czy Pani resort planuje nawiązanie współpracy w w/w zakresie z Ministerstwem Finansów?

 

Z należnymi wyrazami szacunku, Andrzej Kosztowniak, 30-11-2017 r.

 

Odpowiedź na interpelację nr 17878 w sprawie zasiłku pogrzebowego obniżonego w roku 2011

 

W związku z wystąpieniem Pana Marszałka z dnia 11 grudnia br., znak: K8INT17878, przekazującym interpelację posła Andrzeja Kosztowniaka w sprawie zasiłku pogrzebowego obniżonego w roku 2011, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Obecna kwota zasiłku pogrzebowego, która zgodnie z art. 80 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1383), zwanej dalej: "ustawą emerytalną", wynosi 4000 zł, obowiązuje od dnia 1 marca 2011 r. wskutek wejścia w życie ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. Nr 210, poz. 238) - uchwalonej przez Sejm RP VI kadencji.

 

Przed dniem 1 marca 2011 r. zasiłek pogrzebowy przysługiwał w wysokości 200 % przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu śmierci osoby, której koszty pogrzebu zostały poniesione.

 

Kwota zasiłku pogrzebowego była wówczas ustalana miesięcznie, poczynając od trzeciego miesiąca kalendarzowego kwartału, na okres 3 miesięcy, na podstawie przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału. Kwotę zasiłku pogrzebowego ogłaszał Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w formie komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" w terminie do 14 dnia roboczego drugiego miesiąca każdego kwartału kalendarzowego.

 

Zgodnie z uzasadnianiem rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (nr druku sejmowego - 3430), zmiana wysokości zasiłku pogrzebowego miała na celu dostosowanie jego wysokości, do średniej wysokości tego typu świadczenia w państwach członkowskich Unii Europejskiej (w uzasadnieniu podano kwoty zasiłku pogrzebowego, przysługujące wówczas w poszczególnych krajach UE).

 

Jednocześnie informuję, że w zakresie przepisów dotyczących zasiłku pogrzebowego został przygotowany senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk senacki nr 288).

 

Uchwałą z dnia 11 stycznia 2017 r. Senat Rzeczypospolitej Polskiej wniósł ten projekt do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 1250). Celem projektu jest umożliwienie przyznania i wypłaty zasiłku pogrzebowego z tytułu poniesienia kosztów pogrzebu dziecka martwo urodzonego, dla którego została sporządzona jedynie karta zgonu i nie został sporządzony akt urodzenia z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe.

 

W uzasadnieniu projektu wskazano, że przyjęta w ustawie z dnia 26 maja 2011 r. o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2126, z późn. zm.) regulacja umożliwia rodzicom pochowanie dziecka martwo urodzonego na wczesnym etapie ciąży, kiedy z przyczyn obiektywnych utrudnione lub niemożliwe jest ustalenie jego płci, ciężaru ciała lub długości płodu. Projektodawca podniósł, że jeżeli system prawny uznał możliwość pochowania martwo urodzonego dziecka, dla którego sporządzono kartę zgonu, osobom, które poniosły koszty jego pogrzebu, należy stworzyć również możliwość otrzymania zasiłku pogrzebowego.

 

Jednocześnie pragnę poinformować, że w dniu 4 sierpnia br. zostało przyjęte przez Radę Ministrów pozytywne stanowisko wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (druk 1250), które następnie zostało przekazane do Sejmu w dniu 9 sierpnia br.

 

Przechodząc z kolei do kwestii obwiązującej wysokości zasiłku pogrzebowego, pragnę poinformować, że w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej trwają obecnie prace analityczne, których przedmiotem jest możliwość wprowadzenia mechanizmu waloryzacji tego zasiłku. Decyzja co do ewentualnego podjęcia prac legislacyjnych zostanie podjęta po przeprowadzeniu powyższych analiz.

 

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marcin Zieleniecki, Warszawa, 21-12-2017

 

Informację dostarczył kol. Albin Piątkowski

 

www.podatki.biz

Egzekucja alimentów - nowe przepisy dotkną także pracodawców

Pracodawcy, którzy zatrudniają dłużników alimentacyjnych "na czarno" lub wypłacają część wynagrodzenia "pod stołem", będą musieli liczyć się z solidarną odpowiedzialnością za zobowiązania alimentacyjne - wynika z projektu przygotowanego w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zmiany mają wejść w życie w 2019 r. i objąć również m.in. Państwową Inspekcję Pracy.

 

"W przypadku, gdy dłużnicy jako przyczynę niewywiązywania się ze swoich obowiązków alimentacyjnych będą podawać brak zatrudnienia, jako instrument służący aktywizacji zawodowej będą mogły zostać wykorzystane roboty publiczne. Co ważne, na organizatora robót publicznych zostanie nałożony obowiązek zatrudniania w pierwszej kolejności dłużników alimentacyjnych" - tłumaczy resort pracy.

 

Zgodnie z projektem, nieuczciwi pracodawcy mają być obciążani dodatkową odpowiedzialnością materialną. Chodzi o tych, którzy zatrudniają dłużników alimentacyjnych "na czarno" lub wypłacają część pieniędzy "pod stołem". Pracodawcy w takich sytuacjach mają być obciążani solidarną odpowiedzialnością za zobowiązania alimentacyjne - do wysokości kwoty rocznych zobowiązań alimentacyjnych dłużnika. Wzmocnieniu ulec mają też przepisy odnoszące się do sankcji dla pracodawcy, który nie dopełnia swoich obowiązków związanych z zajęciem płacy dłużnika przez komornika.

 

Nowe regulacje mają dotyczyć również PIP. Inspektorzy zostaną bowiem zobowiązani do powiadomienia odpowiedniego komornika o stwierdzonym przypadku zatrudnienia danego dłużnika alimentacyjnego "na czarno" lub o innych podobnych nadużyciach. Inspekcja otrzyma ponadto dostęp do danych o miejscu przebywania dłużników, którzy są objęci karą ograniczenia wolności w formie dozoru elektronicznego.

 

Wprowadzenie zmian przewiduje projekt ustawy (z 30 maja 2018 r.) o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy skuteczności egzekucji świadczeń alimentacyjnych.

 

Większość nowych przepisów ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r

. Z projektem można się zapoznać tutaj.

  Informację dostarczył kol. Albin Piątkowski

www.podatki.biz

Rząd szykuje nowe kryteria dochodowe dla niektórych świadczeń

Z początkiem listopada br. zmianie ulegną wysokości kryteriów dochodowych dla niektórych świadczeń - wynika z propozycji ogłoszonych przez rząd. Zmianie ulec mają również kwoty niektórych świadczeń. Od 1 października br. wzrosną z kolei kryteria dochodowe dla świadczeń z tytułu pomocy społecznej.

 

Rząd zaproponował, aby od 1 października 2018 r. podwyższone zostały kryteria dochodowe w pomocy społecznej: dla osoby samotnie gospodarującej - do 701 zł (obecnie to 634 zł, co oznacza wzrost o 67 zł); dla osoby w rodzinie - do 528 zł (obecnie to 514 zł, co oznacza wzrost o 14 zł).

 

Bez zmian pozostaną m.in. kryteria dochodowe dotyczące zasiłku rodzinnego oraz kryterium dla jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka.

 

Wzrosną natomiast np. kwoty wybranych świadczeń rodzinnych. Od 1 listopada 2018 r. zasiłek pielęgnacyjny zostanie zwiększony o 31,42 zł (do 184,42 zł), a specjalny zasiłek opiekuńczy wzrośnie o 100 zł (do 620 zł). Analogicznie wzrośnie też kwota zasiłku dla opiekuna. Podwyższenie zasiłku pielęgnacyjnego ma kosztować w tym roku budżet państwa 77,8 mln zł.

 

"Oznacza to znaczące wsparcie dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów. W przypadku zasiłku pielęgnacyjnego jego podwyższenie dotyczyć będzie ok. 912 tys. osób niepełnosprawnych. Zaś w przypadku świadczeń dla opiekunów osób niepełnosprawnych (specjalnego zasiłku opiekuńczego i zasiłku dla opiekuna), podwyższenie kwot obejmie ok. 70 tys. osób" - informuje rząd.

 

Informację dostarczył kol. Albin Piątkowski

www.podatki.biz

Nie będzie ulg podatkowych dla pracodawców zatrudniających strażaków ochotników

Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego na szkolenie pożarnicze.

Jednocześnie jednak, w razie skorzystania przez pracownika z przedmiotowego zwolnienia pracodawca wydaje zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu w wysokości i na warunkach przewidzianych w odrębnych przepisach, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia wyjaśniło w odpowiedzi na poselską interpelację Ministerstwo Finansów i Rozwoju.

Interpelacja nr 16614 do ministra finansów w sprawie wprowadzenia ulg podatkowych dla firm zatrudniających strażaków ochotników Szanowny Panie Premierze,

w odpowiedzi na prośby członków ochotniczych straży pożarnych oraz przedstawicieli samorządu terytorialnego, zaniepokojonych gorszą niż innych pracowników sytuacją na rynku pracy członków OSP wnoszę interpelację w sprawie wprowadzenia ulg podatkowych dla firm zatrudniających strażaków ochotników.

Pracodawcy niejednokrotnie patrzą nieprzychylnie na fakt członkostwa pracownika lub kandydata na pracownika w OSP. Z uwagi na szkolenia i udział w akcjach ratowniczych taki pracownik częściej niż inni musi korzystać ze zwolnień. W społecznym odczuciu jako niesprawiedliwe odbierane jest, że ludzie, którzy angażują się na rzecz lokalnej społeczności, którzy niejednokrotnie jako pierwsi udzielają pomocy ofiarom wypadków i którzy wraz z Państwową Strażą Pożarną chronią nasze życie, zdrowie i mienie są w wyniku tak potrzebnej i pożytecznej działalności poszkodowani na rynku pracy. Stąd coraz częściej podnoszony jest postulat wprowadzenia ulg dla pracodawców zatrudniających członków OSP, tak by zrekompensować im utracony czas pracy oraz w efekcie poprawić sytuację zawodową strażaków ochotników.

Mając na względzie ten ważny i potrzebny postulat, podnoszony przez strażaków ochotników, oraz przedstawicieli samorządu terytorialnego, proszę Pana Premiera o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy uwzględni Pan Premier interes publiczny i wprowadzi ulgi podatkowe dla firm zatrudniających pracowników, którzy są jednocześnie członkami OSP?

Zgłaszający: Krzysztof Paszyk, Data wpływu: 20-10-2017r.

Odpowiedź na interpelację nr 16614

Szanowny Panie Marszałku, w odpowiedzi na interpelację nr 16614 Pana Posła Krzysztofa Paszyka z dnia 27 października 2017 r., dotyczącą wprowadzenia ulg podatkowych dla firm zatrudniających strażaków ochotników, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Zgodnie z regulacją zawartą w § 4 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1632, z późn. zm.) pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z Kodeksu pracy, z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy albo z innych przepisów prawa.

Takie zwolnienie przewiduje m.in. przepis § 11 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego na szkolenie pożarnicze.

Jednocześnie jednak § 16 ust. 2 tego rozporządzenia przewiduje, iż w razie skorzystania przez pracownika z

przedmiotowego zwolnienia pracodawca wydaje zaświadczenie określające wysokość utraconego wynagrodzenia za czas tego zwolnienia w celu uzyskania przez pracownika od właściwego organu rekompensaty pieniężnej z tego tytułu w wysokości i na warunkach przewidzianych w odrębnych przepisach, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują zachowanie przez pracownika prawa do wynagrodzenia za czas zwolnienia.

Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych, wolne są od podatku dochodowego.

Mając powyższe na względzie, wydaje się, iż brak konieczności wypłaty przez pracodawcę wynagrodzenia za okres uczestniczenia pracownika w działaniach ratowniczych (i wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu), a także za czas szkoleń pożarniczych (w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego) jest rozwiązaniem wystarczającym z punktu widzenia ochrony interesów pracodawcy.

Koresponduje to z zasadą wprowadzoną w art. 80 Kodeksu pracy, zgodnie z którą wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Uczestniczenie pracownika w akcji ratowniczej nie powinno budzić obaw o trwałość jego stosunku pracy, zwłaszcza ze względu na fakt, iż tego rodzaju aktywność nie może stanowić uzasadnionej przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę. Nie wydaje się zatem konieczne ustawowe wprowadzenie ulg podatkowych dla firm zatrudniających strażaków ochotników, tym bardziej, iż tego rodzaju ulgi nie są także przewidziane w przypadkach zwolnień od pracy innych pracowników niż członkowie ochotniczej straży pożarnej (np. ratowników Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego).

Łączę wyrazy szacunku,

Z upoważnienia Ministra Finansów i Rozwoju Paweł Gruza,  Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, 15.11.2017 r.

 

www.podatki.biz

Informację dostarczył kol. Albin Piątkowski

Ceny znów rosną szybciej

W kwietniu br. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,5 proc. względem poprzedniego miesiąca, a w skali roku wzrost wyniósł 1,6 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Szacunki dotyczące kwietnia pokazują, że po marcowym osłabieniu trendu ceny znów rosną szybciej. W największym stopniu wzrosły ceny paliw oraz żywności.

Ze wstępnych szacunków wynika, że w kwietniu 2018 r. ceny wzrosły o 0,5 proc. miesiąc do miesiąca. W skali roku wzrost wyniósł tymczasem 1,6 proc. Odczyt jest niższy od wcześniejszych przewidywań

Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, którego analitycy przewidywali, że inflacja wyniesie w kwietniu br. ok. 1,4 proc. w skali roku.

Na wzrost cen wpłynęły głównie wyższe cen paliw do prywatnych środków transportu - w tej kategorii odnotowano wzrost aż o 2,8 proc. względem marca br. (wzrost o 1,3 proc. rok do roku). Zwiększyły się też ceny żywności i napojów bezalkoholowych - o 0,3 proc. m/m oraz o 4 proc. r/r. Nieco mniejszy wpływ na wzrost miały ceny nośników energii, które wzrosły o 1,6 proc. r/r, ale pozostały bez zmian w porównaniu do poprzedniego miesiąca.

Miesiąc wcześniej inflacja wzrosła z kolei o 1,3 proc. w skali roku, jednak w ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 0,1 proc. Zgodnie z przewidywaniami analityków MPiT, kwietniowa zmiana trendu i wzrost inflacji to przede wszystkim efekt wzrostu cen żywności oraz transportu. Wpływ na wskaźnik inflacji miały też najprawdopodobniej wyższe ceny odzieży i obuwia, co jest związane bezpośrednio z czynnikami sezonowymi.

mp

www.podatki.biz

 

  

Informacja otrzymana od kol. Albina Piątkowskiego

 

Licznik odwiedzin

4489140
Dziś
Wczoraj
Ten tydzień
Poprzedni tydzień
Ten miesiąc
Poprzedni miesiąc
Całkowity
3072
1701
6901
3842663
48260
66477
4489140