Zarząd Główny Związku Emerytów i Rencistów Pożarnictwa RP

Zarząd Główny Związku Emerytów
i Rencistów Pożarnictwa RP

Wycieczka zorganizowana przez Koło nr 9 w Prudniku

W dniach 15-16 czerwca br. Zarząd Koła nr 9 ZEiRP RP w Prudniku zorganizował wycieczkę na trasie:  Zalipie- Sandomierz – Kazimierz Dolny.

Z naszej oferty skorzystały także koleżanki i koledzy z kół – opolskiego i brzeskiego. Wycieczkę rozpoczęliśmy o godz.4.00 w Prudniku, skąd udaliśmy się do Zalipia – malowanej  wsi, uznawanej za jedną z najbardziej kwiecistych w Polsce – położonej na Powiślu Dąbrowskim, nieopodal Tarnowa. Było tutaj kolorowo, wiosennie i pogodnie. A to wszystko dzięki malowaniu domów w kwieciste wzory i kolory. Dziś, można odnaleźć w Zalipiu około 40 malowanych domów. Przewodnik wspomniał Panią Felicję Curyłową, która jest uważana za największą orędowniczkę projektu malowania chat. To ona organizowała coroczny konkurs na najpiękniejszy dom Zalipia, który rozsławił wieś na całą Polskę.Podczas pobytu w tej pięknej wsi zwiedziliśmy: Dom Malarek, Zagrodę Felicji Curyłowej i kościół parafialny  pw. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Marii Panny oraz cmentarz, na którym pochowana jest Pani Felicja Curyłowa. Piękne malowidła zdobią nie tylko domy, a  także studnie, elementy małej architektury przydomowej, remizę OSP, wnętrze  kościoła. W Zalipiu było cudownie i kwieciście.

Następnie udaliśmy się do Sandomierza – miasta położonego na siedmiu wzgórzach (stąd nazywanego czasem „małym Rzymem”). W średniowiecznej Polsce obok Wrocławia oraz Krakowa zaliczony został przez Galla Anonima do  trzech głównych siedzib Królestwa Polskiego. W tym pięknym, historycznym mieście zwiedziliśmy z przewodnikiem: rynek, podziemną trasę turystyczną, Bramę Opatowską, bazylikę katedralną pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny, kościół oo. Dominikanów pw. Św. Jakuba. Po wyczerpującym dniu dojechaliśmy do Uściąża,  gdzie w ” Willi Na Krańcu Kazimierza” zjedliśmy obiadokolację, po której do późnych godzin nocnych odbyło się spotkanie integracyjne.

W drugim dniu 16- czerwca, zwiedzaliśmy i podziwialiśmy uroki Kazimierza Dolnego –  miasta położonego w dolinie środkowej Wisły o wyjątkowych walorach architektoniczno-krajobrazowych, uznanego rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 8 września 1994 roku za Pomnik Historii. Oczywiście z przewodnikiem zwiedziliśmy: mały i duży rynek, cmentarz żydowski, sanktuarium Zwiastowania Najświętszej Marii Panny, kościół farny pw. śś. Jana Chrzciciela i Bartłomieja Apostoła. Dużym przeżyciem było podziwianie uroków Kazimierza z pokładu statku, podczas rejsu po Wiśle oraz przez najwytrwalszych z górującej nad miastem Góry Trzech Krzyży. Kazimierz Dolny żegnał nas murowanymi spichlerzami zlokalizowanymi na skraju miejskiej zabudowy.

W wycieczce brał   udział „nasz kwatermistrz wycieczki” – Andrzej, który proponował uczestnikom świeży chlebek  z własnymi wyrobami- smalczykiem i ogórkami, które konsumującym bardzo smakowały.

Z ciężkim sercem kończyliśmy  dwudniową podróż po urokliwych miejscach naszej Ojczyzny. Wróciliśmy do Prudnika w godzinach nocnych w dobrych humorach, planując już przyszłoroczny turystyczny wypad.  Naszym etatowym pilotem i zarazem przewodnikiem wycieczki był Pan Marcin, który o historii i zabytkach zwiedzanych i mijanych miast opowiadał w sposób bardzo obrazowy i ekspresyjny.