Zarząd Główny Związku Emerytów i Rencistów Pożarnictwa RP

Zarząd Główny Związku Emerytów
i Rencistów Pożarnictwa RP

WYCIECZKA KOŁA Z MYSZKOWA KANAŁ ELBLĄSKI I POLA GRUNWALDU

W dniach 13-16.09.2024 r. Zarząd Koła ZEiRP RP w Myszkowie zorganizował 4-dniową wycieczkę turystyczno-krajoznawczą.

Wycieczkę rozpoczęliśmy w przystani Buczyniec rejsem po Kanale Elbląskim. Długość kanału to ponad 80km. Rejs statkiem po  Kanałem Elbląskim to  unikat na skalę światową, jedyna możliwość, aby  przepłynąć  statkiem nie po wodzie, ale właśnie „po trawie” dzięki czterem pochylniom. Kapitan statku podczas rejsu  zapoznał nas z historią  powstania tej technicznej perełki która w XIX wieku była wręcz cudem techniki i do dziś wzbudza podziw. Twórcy wyprzedzili swoją epokę.      W dodatku wszystko jest w pełni ekologiczne, bo napędzane wodą.  Czas w tym miejscu przyjemnie zwalnia. W trakcie ponad 2 – godzinnego  rejsu mogliśmy  przechadzać się po pokładzie, robić zdjęcia,  korzystać z bufetu  i podziwiać  piękno przyrody.

Późnym popołudniem przyjechaliśmy do Fromborka do Hotelu „Kopernik” .

W drugim dniu wycieczki zwiedziliśmy przepiękne miasto Frombork znany również jako „Perła Warmii”, jest jednym z najbardziej malowniczych miast w północno-wschodniej Polsce. Zlokalizowane nad Zalewem Wiślanym, miasto przyciąga swoim niepowtarzalnym połączeniem historii, kultury i nauki, które są ściśle związane z postacią Mikołaja Kopernika.   Główną budowlą wspaniałego kompleksu Wzgórza Katedralnego jest gotycka Katedra Wniebowzięcia NMP Jest imponująca. To jedyna na świecie tak dobrze zachowana średniowieczna warownia katedralna i największy kościół całej Warmii. Główną siedzibą Muzeum Mikołaja Kopernika jest Pałac Biskupów na Wzgórzu Katedralnym.  Monumentalny pomnik  najsłynniejszego mieszkańca   został postawiony w 500 rocznicę urodzin wielkiego uczonego. Planetarium stanowi element Muzeum Mikołaja Kopernika.

Po południu przejechaliśmy malowniczym brzegiem Zalewu Wiślanego do Elbląga. Spacerując z przewodnikiem po Starym Mieście,zobaczyliśmy XIII-wieczną katedrę św. Mikołaja, Bramę Targową z XIV wieku oraz unikat w skali kraju  ścieżkę kościelną, czyli wąskie przejście między kamienicami które spaja dwie staromiejskie ulice.

W kolejnym dniu wycieczki  przejechaliśmy do Gdańska gdzie udaliśmy  się do Muzeum    II Wojny Światowej. To jedno z najnowocześniejszych muzeów w Europie i jedna z największych wystaw na świecie poświęconych tej tematyce. Na wystawie głównej znajduje się ok. 3 tys. eksponatów. Nie zabrakło tam również nowoczesnych stanowisk multimedialnych, których jest ok. 240. Zwiedzający za ich pomocą  oglądają archiwalne fotografie i filmy,  relacje świadków tamtych wydarzeń, zapoznają się z interaktywnymi mapami prezentującymi militarne potyczki, oraz   zmianą granic państw w czasie II wojny światowej. Zwiedzanie muzeum  przypomina  lekcję historii, której nie wolno nam zapomnieć. Po wyjściu z muzeum mieliśmy czas wolny na indywidualne zwiedzanie przepięknego miasta Gdańsk.

W czwartym dniu wycieczki po wykwaterowaniu z hotelu, przejechaliśmy  do Ostródy         i zwiedziliśmy tam zamek krzyżacki , muzeum oraz pochodzący z XIV w. w kościół gotycki św. Dominika Savio. Po południu przejechaliśmy  do Stębarku na zwiedzanie nowego Muzeum Bitwy pod Grunwaldem. Zobaczyliśmy  również pole bitewne, ruiny kaplicy, amfiteatr z makietą przedstawiającą układ wojsk tuż przed bitwą.  Późnym popołudniem ruszyliśmy w drogę powrotną do Myszkowa.