Zarząd Główny Związku Emerytów i Rencistów Pożarnictwa RP

Zarząd Główny Związku Emerytów
i Rencistów Pożarnictwa RP

Wycieczka do zabytkowej kopalni GUIDO

W dniu 26 sierpnia 2023 r. Zarząd Koła Nr 9 ZEiRP RP w Myszkowie zorganizował jednodniowy wyjazd do zabytkowej Kopalni „GUIDO” w Zabrzu.

Pod ziemią znaleźliśmy się dzięki autentycznej szoli (windy), takiej samej jaką używają górnicy w czynnych kopalniach. Szolą górniczą zjechaliśmy aż 320 m. w dół. Tam wyruszyliśmy w swoją podziemną wędrówkę. Opowieść przewodnika przeniosła nas na chwilę do początku XX wieku. Poznaliśmy zagrożenia czyhające na górników pracujących pod ziemią, a dzięki multimedialnym efektom niemal poczuliśmy je na własnej skórze. Odkrywanie poziomu 320 m. wiąże się przede wszystkim z poznawaniem rozwoju techniki górniczej od końca XIX wieku aż do czasów współczesnych. Choć Kopalnia Guido od lat nie wydobywa węgla, to na trasie turystycznej go nie brakuje. Podczas zwiedzania zobaczyliśmy go co najmniej cztery razy i to w zupełnie surowej formie pokładu o grubości nawet do dwóch metrów.

Część trasy pokonaliśmy elektryczną kolejką podwieszaną. Jest to jedyna tego typu kolejka górnicza na świecie udostępniona dla turystów. Kolejka zawiozła nas w rejon pracy dwóch kombajnów górniczych, chodnikowego i ścianowego. Tam z bliska zobaczyliśmy, jak pracują te potężne maszyny do urabiania skał i węgla.

Na koniec zwiedzania poziomu 320 spotkaliśmy się całą grupą w podziemnym pubie, który mieści się w najgłębiej położonym miejscu kopalni tj. w Hali Pomp. Pobyt w kopalni zakończyliśmy w budynku nadszybia, gdzie chętni zakupili górnicze śląskie pamiątki.

Po zwiedzeniu najgłębiej położonej trasy turystycznej w górnictwie węglowym w Polsce udaliśmy się do remizy OSP Myszków-Smudzówka. Czekał tam na nas obiad i pyszne jedzonko, biesiada trwała do późnych godzin wieczornych.

Tekst  oraz zdjęcia kol. Marek Ciałuch.